Henneberg
Loader website for Henneberg

Sidste del på Henneberg tour fra Carcasonne i Frankrig til Santiago de Compostella i Vestspanien afslutter turen fra Danmark til Sydspanien med denne tredie etape.

Michael Knudsen og Allan Henneberg på tur, sådan indledte vi vores Facebook tråd.

Planen er at ligge fladt ud den første dag og herefter køre over Tourmalet, det højeste bjerg som vi kan finde på vores vej over pyrenæerne. Vi topper den dog op med en grusvej, som bringer os endnu højere. Dvs måske, for jeg er i tvivl om den vej kan cykles, eller om den kun er tilgængelig for bjerg bestigning.
Herefter forsætter vi til Pamlona, hvor vi rammer Camino France. Den mest populære af Camino vejene. Vi regner med at følge denne til målet i Santiago.
Vores planlagt tur er på ca 1300 km og tilbagelægges på grus- og asfaltveje alt efter dagsformen.
Turen køres på Mountainbike med tungt læs i form af oppakning, soveposer, tøj, liggeunderlag osv.

285762 4276706970382 1750086531 n

Dag 1, 85 km
Kaffe i en typiske sydfransk by.
Vi ankom med Ryan air til Carcasonne, som nok er den mindste flyveplads jeg har set. Vi fik cyklerne samlet og så afsted først på eftermiddagen.

Vi kom hurtigt ud på franske småveje og har ikke fået spist ideelt i løbet af dagen.

Solnedgang er 19:30, så en halv time inden begyndte vi at lede efter overnatning. En bartender hjalp og efter en del opkald fandt han et hotel 20 min fra ruten. Det var ved at være mørkt og vi kører uden lygter. (ikke smart)

dag1

Dag 2, 135 km, 9 timer
Tidligt op og på cyklen kl 08:00. Vi har kørt igennem varierende landskab på asfaltveje med en del trafik. Efter 120 km påbegyndte vi stigningen til Tourmalet, hårdt når man er træt.

dag2

Dag 2: Jobbet skal passes. Michael med telefonen imens vi spiser formiddagsmad med en skøn udsigt.

dag2a

Dag 2: I morgen venter kongeetappen med mere end 3000 højdemeter og en del af dem på grus. Desuden er vi nødt til at medbringe alt forplejning fra starten til hele dagen. Så cyklerne med last er over 30 kg.

dag2b

Dag 3, 126 km
Regn, omvej og regn.
Vejrguderne var ikke på vores side, så Tourmalet var umulig at forcere. Istedet har vi sat retning mod start byen for den franske Camino og vil passere pyrenærerne ved St.-Jean-Pied-de-Port

dag3
Dag 3: Knudsen når han giver drikkepenge.  dag3a

Dag 4, 130 km, +10 timer
Over pyrenæerne - hårdt. Ankomst til Pamplona.

Foran på cyklen har jeg symbolet for Camioen - den store muslingeskal. Jeg har fået den af min "kone" Mette som gik med den på Caminoen for 5 år siden.

dag4
Dag 4, højdekurve.

For dem som cykler, lyder 125 km måske ikke af så meget. Men det er hårdere end de træningsture på racercyklen på +180 km jeg havde inden afgang. Jeg tror det er vægten på cyklen med bagage og de brede mtb hjul som gør forskellen. Plus selvfølgelig at det er mange dage i træk på cyklen.

dag4a

Knudsen har en kostvejleder uddannelse. Vi ankom til en lille by og menuen blev flutes med Bountybar

Det var det eneste vi kunne finde.

knudsen

Dag 5, 96 km
Vi startede ud fra Pamplona kl 9, temperaturen viste 7 grader. I løbet af dagen kom vi op på 21 grader og masser af solskin.

Vi har kørt meget "Rolling Hills", hvilket betyder op og ned konstant. Det har været hårdt og vi er også mærkede af at det er femte dag.

dag5
Dag 5:

Landskabet har varieret meget. Det har været en fornøjelse af se forandringen når man trille stille igennem med cykel hastighed. Vi har bevæget os ned i rijoca vinområdet og har kørt forbi Faustino vingårdene.

dag5a
Dag 5: En af udfordringer ved at cykle på landet er, at finde et supermarked og få noget ordentligt at spise. Idag fik vi en rigtig god morgenmad og spiste en frokost på en resturant. Aftensmaden kan man typiske ikke få før kl 20. dag5b

Dag 6, 117 km, 8.5 time
Det har været en god dag, vi har disponeret kræfterne rigtigt fornuftig, vi har kørt opad og i modvind næsten hele dagen, men har begge kørt med overskud. Så det har været en fornøjelse.

Landskabet har ændret sig fra bjerge med vinmarker til mere flade landbrugs arealer. Markerne er dog gule på denne årstid.

dag6
Dag 6: Humøret er højt og vi har kun 485 km til Santiago de Compostella.
Dagens sjove. Jeg kørte på en motorvej som de var ved at anlægge, der var kun den grove asfalt. Politiet syntes det var en dårlig ide, selv om jeg ikke generede nogen. Det gode er at jeg ikke får en bøde - for jeg viste dem Michaels pas!
dag6a

Dag 6: Det har overrasket os at Camino vejen går langs en befærdet vej, eller rettere har man nok bygget vejene lang Caminoen. Det betyder at man går og kører i en del trafikstøj og altså ikke går ensom i naturen. Desuden er der mange andre på vejen.

Man forbrænder en del energi. 500 Cal på den første 1/2 time og typisk imellem 5000 og 6500 Cal om dagen (beregnet af gps'en, så det er med usikkerhed)

dag6b

Dag 7, 124 km, 7.5 time
Modvind og hårdt
Vi startede dagen i Burgos med at få taget et billede foran kirke. Fotografen var en nordmand som var afsted med en kammerat. De vandrede og havde været afsted i 14 dage og virkede udbrændte og uden glød.

dag7
Dag 7: Vi passerede en motorvej, hvor der stort set ingen biler var (gad vide om Kaj Ikast har en spansk bror)  dag7a
Dag 7:

Det var en lidt kedelig dag, og hårdt at sidde på cykel så længe (skulle jeg lige hilse og sige fra mine lår og bagdel). For de som vandre er dette en sejtrækker, og meget monotont.

dag7b

Det samme kan ikke siges om Knudsen som var i Duracell humør idag. Han giver den gas hver gang vi ser andre cykler på Caminoen, for de skal bare overhales. Han er jo gammel cykelrytter. (Knudsen nægter at dette er tilfældet, men det er Allan Henneberg som skriver)

dag7c
Dag 7:

Vi gør gode fremskridt og er langt foran tidsplanen, og mangler kun 356 km.

Humøret er godt og vi er godt kørende og har det godt. – Allan Henneberg sammen med Michael Knudsen.

dag7d

Dag 8, 115 km
Solskin og nemt.
Tidligt op og afsted med solen i ryggen.

Nå ja, vi har jo så cyklet de nemmeste kilometer, det har været meget afslappende.

dag8
I Leon viste variationerne sig i turcykling. Først sammen med bilerne, så ændrede vi taktik og tog gågaden.  dag8a
Domkirken i Leon.  dag8b
Da det blev for nemt, tog vi en tur på omfartsvejen - som svarer til en dansk motorvej. Der var ikke rigtig andre muligheder end motorvejen, men det er så heldigvis sidste gang på denne tur. dag8c
Vi er nu ankommet til Astorga hvor Camino englene Eva og Mette startede deres tur fra  dag8d

Knudsen har kørt sig i form og hvis jeg ikke bremser ham, så ligger han med 30 km/h.

Ellers er alt vel, vi har forsøgt at ændre vores flybilletter til en tidligere hjemkomst. Men det blev for dyrt - så vi kører en omvej i stedet for.

dag88a

I Leon fandt Knudsen en "hello Kitty" butik. Helt vildt et shopping gen han har. Så imens jeg ventede, kunne jeg observere lidt på spaniolerne.

En ældre dame faldt pladask på hoved i fodgængerfeltet, folk kom springene til, og var meget hjælpsomme. Efter hun var kommet med ambulancen (og sikker også udskrevet), blev Knudsen færdig med at shoppe og vi kunne komme videre.

dag88b

Knudsen har en kostvejlederuddannelse del 2:
Protein er godt, meget protein er meget godt. Bartenderen kiggede godt nok da vi bestilt et fad kød hver. Jeg anede ikke hvad vi bestilt. Personligt er jeg lidt i tvivl om Michael lærte det på en af hans 3 timer til spansk. – sammen med Michael Knudsen.

dag88c

Vores overnatningsstrategi. Kørt til centrum efter GPS, søg hotel. Idag blev det: kør 35 meter mod syd. Strategien virker, men der er basis for pris optimering. 2 sal ved flagene er vores værelse og direkte ved siden af kirken i Astorga

dag88d
Udsigten fra hotellet dag88e

Dag 9, 78 km
Tilbage i bjergene
Vi forlod Astorga forholdvis sent. Dagens etape viste sig hurtigt fra sin smukke side. Utroligt flotte bjerge og afvekslende syn. Dagens største enkelt stigning var 730 højdemeter. Hvilket gik utroligt nemt.

dag9
En af Camino traditionerne er at have en sten med hjemme fra. Den skal symbolisere noget men gerne vil af med, feks. en dårlig vane eller noget som nager. Som det ses af billedet smed jeg min sten på stenbjerget, nu har den sten været med over nok stigninger.  dag9a
Nå ja, vi er jo ikke de første som har smidt en sten der. dag9b
Godt at komme af med den sten. dag9c

En fantastisk nedkørsel på 18 km afsluttede denne del af bjergkørslen. Det var fedt bare at suse nedad. Vi endte i en autentisk by hvor vi spiste frokost udenfor en købmand.

dag9d
Vi har kun 190 km til Santiago de Compostella og valgte en tidlig fyraften. dag9e

Dag 10, 104 km, +1600 højdemeter, +8 timer.

Det føltes som den hårdeste dag. Vi startede blød ud de første 20 km, her mødte vi en anden cyklist som spurgte en lokal kone om vej ved et vej Y. Hun gestikulerede at vi kunne komme begge veje, men den venstre var meget hårdere en den højre. Så vi skulle tage den til højre anbefalede hun på det kraftigeste. Vi lod hende feje fortovet færdigt og tog selvfølgelig den hårde til venstre.

dag10a

Knudsen udtaler: "Vi har fandme kørt opad"

dag10b

Det var en hård bjergstigning med +10%, så det lille fortandhjul kom for alvor i brug. Efter en lang nedkørsel kan vi konstatere at vi har kørt op og ned hele dagen.

Hårdt men en dejlig måde at køre de sidste bjerge på.

dag10c
Vi mangler kun ca 90 km til Santiago. Knudsen ses ved en af de tunneler som cyklister hader. dag10d

Dag 11, 96 km
Målet er nået - Santiago de Compostella.
Vi gjorde det!
En hård dag med Rolling Hills, men samtidigt en smuk tur. End of story.

dag11

Vi takker Mette Haahr for lån af Allan.

Vi takker Anne Mette Kragh Knudsen for udlån af Michael.