Henneberg
Loader website for Henneberg

Turen på den Spanske Camino fra Syd- til Nordspanien. Camino Via de la Plata i spanien går fra Málaga til Gijón.

Vi kørte den på 10 dage og målet var 1073 km.

Via la Plate

Til denne tur blev der gjort meget ud af planlægningen. Dette skyldes at Michael Knudsen og undertegnet allerede fra starten have bestilt en flybillet retur fra Gijon. Vi skulle køre i ukendt terræn, så derfor udarbejdede jeg en plan A og en plan B. Vi endte efter nogle dage med at køre efter plan C.

Ruten planlægningen kan ses i den vedhæftede pdf fil her.

Cyklen er pakket og Spanien kan godt begynde at gøre sig klar. Flyveren tager os om 3 dage til Malaga i syd. En god uge senere ankommer vi til Baskayen i nord. 1073 km med ca 75% på grus. Dag0

Dag 1: 97 km 1167 højdemeter.
Tidligt op og med flyveren kl 06 fra Billund. Vi fik samlet cyklerne og forlod lufthavnen i Malaga ca kl 11.

Det blev hurtigt kuperet, og tanken om det vanvittige i projektet fik en tanke, op af den længste stigning imens sveden tapløb af os. Det er sgu nemmere at ligge hjemme i sofaen.

På billeder nyder vi aftensmaden under palmens skygge i byen Almargen. – sammen med Michael Knudsen.

dag1
Dag 1: Dagens endestation på toppen af et 620 m højt bjerg. Vores spanske er desværre ikke eksisterende. Så vi kan ikke rigtigt snakke med de folk som venligt henvender sig og skal høre om vores destination.  dag1a

Dag 2: 150 km i stegende hede, op til 35 grader. Vi startede ud kl 08:30 og stopper kl 21:30 60 km nord for Sevilla, så det har været en lang og hård dag.

Vi har endnu ikke vænnet os til Spaniolernes spisetider. De åbner først for aftensmad kl 21, hvilket er for sent for os. Så maden har stået på toastbrød og pålæg - ikke ideelt.
I Spanien er høsten igang, solsikken er sprunget ud og kaktusen står i blomst.

Dagen blev længere end planlagt, fordi vi havde store problemer med, at finde et sted til teltet. Så iPhone app'en om Caminoen kom til sin ret, og vi fandt en kro til 26€ pr person.

dag2

Dag 3: 127 km og vi kører endnu. Idag ramte vi Caminoen. En hård dag, først en sej stigning og herefter rolling hils.

Vi har set sværme af storke og masser af ørne. Landskabet har ændret sig meget fra olivenlunde til vinmarker. Idag er det lykkes os at spise fornuftigt, samt af få drukket  masser af vand.

De sidste dage har været meget hårde, men vi er 20 km foran planen. Så "mission impossibel" virker nu som "mission possible".

dag3

Dag 4: 120 km i stegende hede. Landskabet har ændret sig meget. Idag var hård og varm. Kl 13 efter 70 km og en længere svag stigning, var vi begge lidt slidte. En pause med Cola og kaffe hjalp os videre. Billedet er fra Merida fra en gammel romersk viadukt.

Der var masser af storke på toppen med reden fuld af unger.

dag4

Dag 4: Vi er nået til Cáceres, som er lidt over halvvejs til Leon. Generelt er det gået over forventningen. Det har selvsagt været hårdt med masser af stigninger, det er hårdt især på en MTB som vejer over 30 kg med bagage.

Billedet er taget fra vores værelse i byen Cáceres. En af teltstængerne er knækket, jeg har høfeber og vi blev lidt dovne idag, så ingen telt i grøftekanten. Nye sokker efter et bad er en sidegevinst - især for de spanske borgere.

dag4a
Dag 4. Knudsen ved Via de la Plata  skiltet = Caminoen.  dag4b

Dag 5: 86 km i voldsom modvind og 35 grader føltes som at køre imod en føntørre.

Flot tur med meget varieret landskab. Omkring den store sø på billedet var det ligesom at være i Arizona.

Vi har ramt et højtryk, så vejret bliver hedt de næste dage. Planen er at ramme Salamenca i overmorgen og herefter droppe det flade stykke til Leon. I stedet for vores oprindelige plan tager vi toget til pyrenærerne og få nogle højdekm ved Oviedo og Gijón.

Knudsen siger at jeg ikke må uploaded videoen af ham på broen, i stedet har han lovet ikke at fortælle om vores luksusovernatning.

dag5

Dag 6: 138 km 1600 højdemeter 7500 kcal. Vi er nu ankommet til Salamanca og har en stor del af dagen kørt i 900 meters højde, så temperaturen har været til at klare.

Det har været en fantatisk dag, og vi var begge godt kørende.

Vi fik fra start følgeskab at en spanioler som også skulle ud og cykle. Han var fætter til A. Contador, så han havde en hel del trænings fif til Knudsen. Bl.a. en ugentlig fridag, så den tager vi i morgen, når vi bevæger os med toget (måske) til Gijón.

På billedet ses Knudsen og Contadors fætter. Utroligt så meget Knudsen forstår efter hele tre aftener på spansk kursus. Jeg tvivler nu selv på om han fik rigtig fat i det med fætteren!

dag6

Dag 6: Ankomst til Salamanca. Nu skal vi vaskes og barberes.

Oprindeligt var planen at forsætte til Leon, men de næste 200 km er flade. Så derfor taget vi mod nord og kører i bjerge uden oppakning.

Allan Henneberg sammen med Michael Knudsen her: Torre de Paniagua, Spain.

dag6a

Dag 7: Gijon ved Spaniens nordkyst. Knudsen var i hopla og "flæskede" stigningerne på på til 30% (og det er ikke engang løgn).

dag7

Dag 7: Gijon. Jeg cyklede op af nogle af de 30% bakker, men fuck det var hårdt.

Kommentar fra Carsten Valentin på facebook: Tak for bogen, Island på offroad . Som jeg lige har læst, flot og god læsning, i styere for vildt gør I. Kan læse at du især er villig til at udsætte dig for extremer. Mon ikke du står på toppen af en meget stort bjerg en dag?  God tur

dag7a

Dag 8: 51 km 850 højdemeter. Vi havnede midt i et Hill climb motorløb. Så vi sad i solen, nød vores madpakke og en kort cykeltur.

Cyklerne er pakket i papkasser og en CL-finale sætter et næste perfekt punktum for dagen. Det eneste der mangler er vores familie, men dem glæder vi os til at se i morgen.

Del 2 af missionen er gennemført.(Viborg-Cannes var del 1) Det blev ikke på cykel hele vejen fra syd til nord, idet vi sprang over det flade i nord. Primært pga. tidsmangel.

"stay tuned for new adventures"

dag8